Skozi leta so strokovnjaki raziskovali in testirali več zelišč za kognicijo, miselni proces, povezan z razumevanje, razmišljanjem, spominjanjem in učenjem. Ugotovili so, da nekatera zelišča izboljšajo zdravje možganov in vplivajo na demenco. Hkrati zelišča vplivajo tudi na naša čutila (vonj, okus, otip, vid) s čimer lahko vplivamo na aktivnost (radovednost, zanimanje, naklonjenost) osebe z demenco. Predstavljamo vam 10 zelišč za možgane in demenco.

Zelišča, ki učinkovito vplivajo na zdravje možganov in lahko zaustavijo nastanek demence:

 

1.Rožmarin

Grki in Rimljani so rožmarin (Rosmarinus officinalis) spoštovali in cenili kot zdravilno zelišče in začimbo, ki se jo veliko uporablja v kuhinji. Njegovo ime (ros maris) pomeni morska rosa. Grški sholastiki naj bi v času izpitov nosili ogrlice iz rožmarina za boljši spomin in zbranost. Že samo vdihovanje eteričnega olja rožmarina v roku 20 minut merljivo poveča pretok krvi v možganih, deluje pa tudi protivnetno. Študija v katero so vključili starejše osebe je pokazala, da rožmarin spodbudi spomin in delovanje možganov, kar ga uvršča med zelišča za možgane in demenco.

ROŽMARINOV ČAJ – Poživilo za možgane.
Čaj iz svežih rožmarinovih vršičkov. En vršiček (na osebo) poparimo z vodo 70 stopinj in namakamo 10 minut. Na dan spijemo 1-2 skodelici čaja (zjutraj, popoldne). Namesto jutranje kave si lahko privoščimo osvežilni čaj za poživitev možganov.

2.Ginko Biloba

Ginko so za zdravilne namene pred 5000 leti uporabljali v kitajski medicini (Kitajska je še danes ena največjih pridelovalk ginka). V Evropi pa se je pojavil šele leta 1965 v Nemčiji, kjer so ga uporabljali pri motnjah prekrvitve (spodbuja cirkulacijo) in delovanja možganov (krepi kognitivne funkcije).

  • Ginko izboljša prekravitev in razpoložljivost kisika v možganih. Okrepi ožilje, deluje protivnetno, redči kri …
  • Izvlečki ginka pomagajo pri pešanju spomina in slabšanju intelektualnih sposobnosti.
  • Priporoča se daljše jemanje ginka, saj naj bi bili prvi rezultati izboljšanja vidni po približno 8 tednih jemanja.

3.Melisa

Paracelsus (rojen leta 1493), švicarski zdravnik, ki se je navduševal nad “ljudskim zdravstvom”, je meliso poimenoval “eliksir življenja”. Njegovo spoznanje, da ima vsaka kemikalija določen učinek na telo, ki ga lahko uporabimo pri zdravljenju, je še danes temelj medicine. Prepričan je bil, da melisa pomlajuje, krepi možgane in osvežuje opešano naravo.

  • Melisa vpliva na delovanje živčevja in izboljša kognitivne sposobnosti.
  • Deluje proti stresu in umirja.
  • Poveča pozornost in jasnost misli.

OSVEŽILNA PIJAČA – Sveža melisa.
Predvsem v času poletja svežo meliso z vrta dodajte v vrč z vodo. Meliso nekaj ur pustite v vrču, da se namoči, potem pa si postrezite osvežilno pijačo.

4.Črna kumina

Nigella sativa ali arabsko »Al-Habba Al-Barakah«. Semena črne kumine imajo poprast in rahlo grenek okus, zato jih ponekod uporabljajo namesto popra. Najbolj pomembna učinkovina olja črne kumine je, da pomirja možganske in živčne celice, pospešuje njihovo obnovo in povečajo dotok kisika v možgane.

  • Črna kumina vpliva na imunski sistem.
  • Deluje protiglivično in protivnetno.
  • Vsebuje vitamine A, B1, B3, B6, E in C.
  • Olje črne kumine je bogat vir maščobnih kislin.

ZAJTRK S KUMINO – Zdrav začetek dneva.
Semena kumine strete in vmešate v med ali pa marmelado, takšno mešanico namažete na kruh, prepečenec.

5.Žajbelj

Študije so razkrile, da je žajbelj bogat z aktivnimi sestavinami, ki so koristne za nevrološke in kognitivne funkcije človeka, še posebaj vpliva na spomin. Moč žajblja je v vsebnosti aktivnih snovi, ki povečujejo raven kemične snovi, ki v možganih omogoča učinkovito prenašanje sporočil. Hkrati učinkuje protivnetno, protimikrobno, spodbuja pa tudi apetit (večkrat osebe z demenco izgubijo apetit).

KOSILO Z ŽAJBLJEM – Svež žajbelj.
Poleg žajbljevega čaja, lahko svež žajbelj uporabite v kuhinji. Predvsem kot začimbo v omletah, paradižnikovih omakah, krompirju in mesu.

6.Rožni koren

Rodiola, Rhodiola rosea, Rožni koren oziroma po slovensko “Rožnburc” je znan zaviralec stresa, ki povečuje psihofizično moč in izboljša miselne procese osebe (nevrološke in psihične motnje). Izboljša se mišljenje, analiziranje, računanje, koncentracija in pozornost, spomin ter učenje osebe. Poveča se odpornost organizma tako na fizični, kot čustveni stres. Deluje protistresno in antidepresivno ter stimulativno in pomirjajoče ob enem.

ROŽNI ČAJ – Zdravilna skodelica.
3-5 g korenine prelijemo z 2,5 dcl vroče vode in namakamo 3 ure. Razdelimo na tri dele (v vsak del vmešamo kurkumo in med) ter popijemo skodelico pripravka 3 x na dan do 21 dni.

7.Kurkuma

Kurkuma je bogata z učinkovino, znano kot kurkumin (zlatorumeno barvilo), ki deluje protivnetno in antioksidativno. To sta dva glavna dejavnika, ki ne vplivata le na zdravje možganov, temveč tudi na splošno zdravje osebe. Kurkumin dokazano izboljša pozornost in zmogljivost pomnenja pri zdravih starostnikih. Raziskave objavljene leta 2006/2010, so pokazale, da kurkuma pomaga pri zaviranju in razvoju amiloidnih plakov (beta-amiloid) prisotne pri Alzheimerjevi bolezni. Poleg tega kurkuma zavira razgradjo možganskih živčnih celic, kar jo uvršča med zelišča za možgane in demenco.

ZLATO MLEKO – Vroč napitek.
Kurkumo (1-2g v prahu) zmešamo z vročim mlekom (rastilnsko, kravje) dodamo črni poper (poveča absorpcijo kurkumina), napitek pustimo stati 15 minut preden ga popijemo.

8.Pelin

Una, mati vseh zelišč (vse v enem) so naši predniki, poimenovali navadni pelin ter ga uporabljali kot začetek zdravljenja vsake bolezni. Pelin deluje zaščitno na živčevje ter deluje protivnetno in vpliva na obnovitev živčevja (zdravljenje oz. upočasnitev nevrodegenerativnih bolezni).

9.Ženšen (Ginseng)

Ženšen je ena najbolj razširjenih azijskih zdravilnih rastlin, ki sodi v rod počase rastočih trajnic z mesnatimi koreninami. Poznamo dve vrsti ženšena: 1. Kitajski ginseng (pravi ženšen) in 2.Sibirski ginseng (sibirski ženšen). Sodi med učinkovite antioksidante, krepi telesno odpornost, znižuje koncentracijo holesterola v krvi, zavira procese staranja, pomirja in uravnava izločanje stresnih hormonov. Manj stresa pomeni več umirjenosti, kvalitetnejši spanec in boljšo koncentracijo skozi dan. Spodbudne so predvsem raziskave, ki so jih izvajali na osebah po možganski kapi (izboljšanje spomina). Ženšen lahko vpliva na zdravila za diabetes in redčenje krvi ter antidepresive, zato se o uporabi posvetujte s svojim osebnim zdravnikom.

 

10.Galgant

Galgant je bil v srednjem veku poznan kot poper, spoštovan in cenjen pa je bil tudi v srednjeveški medicini. Deluje protivnetno, antioksidativno, pomaga pri sproščanju krčev in razbremenjuje srce. Njegove protivnetne moči pa vplivajo tudi na delovanje možganov in živčevja, krepi kognitivne sposobnosti osebe. Dodajamo ga lahko omakam, marmeladam, sadnim sokovom.

Tudi če je demenca že diganosticirana je pomembno, da oseba ostane aktivna, uživa uravnoteženo prehrano (vitamini, minerali, maščobe in aminokisline) ter se izogiba škodljivim razvadam (predvsem alkohol in kajenje). Tako preventivno kot tudi za počasnejše napredovanje in blaženje demence – priporočamo uporabo zelišč za možgane in demenco.

Avatar
Avtor : eDemenca