Lekarna Ljubljana omogoča svojim uporabnikom brezplačen posvet z magistrom farmacije preko – telefarmacevtskega svetovanja. Inovativna storitev, ki jo izvajajo prvi v lekarniški dejavnosti v Sloveniji. Magistri farmacije v okviru telefarmacije osebam svetujejo o pravilni in varni uporabi zdravil, samozdravljenju, o prehranskih dopolnilih in medicinskih pripomočkih ter o zdravem življenjskem slogu. Posvet je zasebne in zaupne narave.
O prihodnosti ter pomenu uporabe tehnologije v lekarniški dejavnosti in novi storitvi Lekarne Ljubljana, imenovani Telefarmacija, smo se pogovarjali z mag. Venceslavo Bavčar, mag. farm., iz strokovne službe Lekarna Ljubljana.
Kaj je telefarmacevtsko svetovanje?
Telefarmacija je način svetovanja na daljavo, ki omogoča posvet z lekarniškim strokovnim delavcem prek sodobnih telekomunikacijskih tehnologij. Gre za vzpostavitev videokonferenčne povezave z izbrano lekarno, npr. s tisto, ki jo navadno obiščete. Videokonferenca omogoča tako prenos zvoka kot tudi slike, kar omogoča boljši pretok informacij, zvišuje stopnjo razumevanja med udeleženci in v primerjavi s telefonskim pogovorom daje občutek pristnosti.
Kdo so osebe, ki svetujejo uporabnikom?
Svetovanje sodi pod strokovno obravnavo pacientov, ki jo izvajajo magistri farmacije, zaposleni v lekarnah. Svetovanje o negi kože izvajajo farmacevtski tehniki.
Kakšen je namen storitve in katerim uporabnikom je namenjena?
Telefarmacija je namenjena vsem, ki zaradi kakršnegakoli razloga ne morejo obiskati lekarne, npr. posameznikom, ki zaradi težav z zdravjem ne morejo zapustiti svojega doma, staršem z majhnimi otroci, osebam s poškodbami, starostnikom, osebam, ki živijo na odmaknjenih območjih, popotnikom …
Magistri farmacije na daljavo izvajajo vsa svetovanja, ki jih sicer nudijo v lekarnah: od svetovanj za pravilno in varno uporabo zdravil, pregleda uporabe zdravil, svetovanj pri različnih akutnih in kroničnih težavah z zdravjem do svetovanj pri samozdravljenju in svetovanj za zdrav življenjski slog. Nudijo tudi strokovne informacije o prehranskih dopolnilih in medicinskih pripomočkih.
Ali je uporaba telefarmacevtskega svetovanja zapletena?
Uporaba je za uporabnike spleta preprosta. Starejšim, ki niso vešči računalnika ali nimajo dostopa do interneta, lahko uporabo omogočijo sorodniki, velikokrat so to vnuki, ali pa druge osebe, ki za njih skrbijo.
Kako se oseba naroči na telefarmacevtsko svetovanje? Ali je brezplačno?
Storitve so brezplačne, saj smo jih razvili zato, da zagotovimo varno in pravilno uporabo zdravil ter dostopnost farmacevtske obravnave tudi pacientom, ki ne morejo osebno priti v lekarno. Naročilo na storitev farmacevtske obravnave na daljavo je možno na spletni strani Lekarne Ljubljana. Skozi celoten proces naročanja na storitev pacienta vodi virtualna asistentka Živa, ki mu omogoča tudi pregled terminov, na katere je naročen, in ga obvešča o dogovorjenih sestankih.
Kakšno napravo potrebuje oseba, da se lahko naroči na svetovanje?
Uporabna je praktično vsaka naprava, ki je opremljena s kamero, mikrofonom in ima povezavo z internetom. Pri uporabi namiznega ali prenosnega računalnika se lahko videokonferenčni klic sprejme v brskalniku. Pri uporabi pametnega telefona ali tabličnega računalnika pa je potrebna predhodna namestitev brezplačne aplikacije Microsoft Teams, ampak za vzpostavitev povezave ni potrebna prijava v to aplikacijo.
Kdo je virtualna asistentka Živa?
Virtualna asistentka Živa je pogovorni robot, ki je sposoben pisne komunikacije v naravnem jeziku. Virtualna asistentka Živa je dostopna preko spletne strani Lekarne Ljubljana. Pacienta vodi skozi proces registracije in prijave na storitev. Po registraciji Živa pacientom ponudi storitve, na katere se lahko naročijo.
Pacienti lahko trenutno izbirajo med pregledom uporabe zdravil in splošnimi ali razpisanimi svetovanji npr. pri povišanem krvnem tlaku, povišanih vrednostih maščob in sladkorja v krvi ali težavah s prostato pri moških, v prihodnosti bodo na voljo še dodatne storitve. Pacienti v nadaljevanju izberejo lekarno, v kateri se želijo naročiti na storitev, Živa pa jim nato ponudi termine svetovanj, ki so na voljo.
Kaj mora vsak starostnik vedeti o zdravilih, ki jih jemlje?
Pacientovo sodelovanje pri zdravljenju z zdravili je ključno. Magister farmacije pri vsaki izdaji zdravil in še posebno pri pregledu uporabe zdravil preveri pacientovo razumevanje zdravljenja z zdravili, kar pripomore k pravilni in varni uporabi.
Pri osebah z okrnjenimi kognitivnimi sposobnostmi, npr. pri starostnikih z demenco, so svojci in skrbniki pri tem pomembni pomočniki. Magister farmacije pripravi tudi osebno kartico zdravil, ki vsebuje vsa ključna navodila za pravilno in varno uporabo zdravil.
Kdaj je pomembno, da se oseba naroči na svetovanje? Kako naj se na posvet pripravi?
Pacienti z večjim tveganjem za težave, povezane z zdravili, so tisti, ki jemljejo 5 ali več zdravil hkrati, katerih odmerjanje je zapleteno z več odmerki dnevno, kjer je sama uporaba zdravil zahtevnejša in zahteva določene spretnosti, npr. uporaba inhalatorjev, kapljic za oko, ali pa obstaja večje tveganje za neželene dogodke. Težave lahko nastopijo tudi pri spremembah v terapiji, npr. pri odpustu iz bolnišnice. Vse težave pri zdravljenju z zdravili so lahko razlog za posvet z magistrom farmacije.
Pri naročilu na izbrano storitev virtualna asistentka Živa vodi vpis potrebnih podatkov za izvedbo storitve, npr. zdravil, ki jih uporabljate. Pacienti imajo prav tako možnost pustiti sporočilo magistru farmacije glede namena posveta.
Če ima oseba demenco in sama ne zmore opraviti telefarmacevtskega svetovanja, ga lahko na posvet naroči njegov svojec ali skrbnik?
Osebe z demenco imajo običajno svojce ali skrbnike, ki jih spremljajo k zdravniku, jim prinesejo zdravila iz lekarne in jim pomagajo pri vsakodnevnih opravilih. Pri svetovanju v živo v lekarni je pomoč svojcev ali skrbnikov oseb z demenco pogosto ključna za pravilno uporabo predpisanih zdravil in terapij. Enako velja tudi za storitve na daljavo.
Kje vidite prednosti uporabe tehnologije v farmaciji?
Farmacevtska obravnava je s pomočjo sodobnih telekomunikacijskih tehnologij v določenem obsegu dostopna tudi na daljavo, kar je še posebno v času epidemije zelo pomembno. Nekaterih storitev, ki zahtevajo prisotnost pacienta in izvedbo meritev ali skupno reševanje presejalnih testov, ni možno opraviti na daljavo. Vsak pacient pa dobi strokovne informacije in nasvete glede zdravja, težav z zdravjem in težav pri zdravljenju z zdravili, tako predpisanimi na recept, kot tudi tistimi, ki so namenjena samozdravljenju.
Kako bi na kratko pojasnili, kaj nudi nova storitev Lekarne Ljubljana, imenovana Telefamacija?
Z novo storitvijo je omogočena izvedba nekaterih storitev farmacevtske obravnave, ki jih magistri farmacije izvajajo v lekarnah, na daljavo. To je pomembno tako zaradi razmer sedanje epidemije, ko je potrebno omejiti fizične stike, kot z vidika pacientov, ki zaradi različnih stanj, npr. bolezni, poškodb, oddaljenosti, ne morejo priti v lekarno.
Če bi se oseba želela naročiti na telefarmacevtsko svetovanje, kam naj se obrne?
Povezava do spletne strani Lekarne Ljubljana, preko katere se lahko naročite na telefarmacevtsko svetovanje je tukaj.